Waarom je zou moeten solliciteren naar je klanten

Stel je voor: je hebt een sollicitatiegesprek voor je droombaan. Wat is vandaag de dag dan het eerste wat je doet ter voorbereiding? Je leest je online in over het bedrijf of de instantie waar je hebt gesolliciteerd. Je bekijkt de LinkedIn profielen van de personen waarmee je een gesprek hebt. En je schrijft alvast een aantal vragen op die je voor ze hebt. Kortom, je bereidt je goed voor!

Het is daarom verrassend om te zien dat de meeste bedrijven genoegen nemen met een summiere email database. Wat dat met elkaar te maken heeft? Een nieuwsbrief naar een potentiële klant kun je als het ware zien als een sollicitatiebrief. Jij weet als ondernemer dat jouw contacten meerdere ‘sollicitatiebrieven’ krijgen van concurrenten en ze reageren maar op een paar (click). Uiteindelijk gaan ze vaak maar met één echt in zee (buy). Een summiere email database staat in dit verhaal dus eigenlijk gelijk aan een slechte sollicitatie voorbereiding.

Om potentiële klanten te kunnen overtuigen juist met jou in zee te gaan, is het van groot belang om je in hun te verdiepen. Peil de interesses van jouw publiek en gebruik deze als inzet. Doe je dit, dan vergroot je niet alleen de kans dat jij als ‘sollicitant’ blijft hangen bij jouw potentiële klanten, maar ook de kans op conversie.

Kauwgomballen, drop of winegums?

Veel e-mailprogramma’s maken het inzetten van de interesses van jouw publiek steeds makkelijker. Zo kun je, mits goed ingesteld, bijhouden waar jouw potentiële klant op klikt in de nieuwsbrief. Aan de hand van deze informatie kun je de persoon indelen in een specifiekere groep en daarmee beter inspelen op de behoeften en wensen.

Een voorbeeld: je hebt een webshop in snoepgoed. Er wordt besloten een nieuwsbrief te versturen naar een x aantal personen. De inhoud van de nieuwsbrief bevat een link naar de pagina met kauwgomballen, een link naar de pagina met drop en een link naar de pagina met winegums. Jan, die de nieuwsbrief besloot te openen, vindt drop heerlijk en klikt dus op die link. Samen met hem zijn er 20 anderen die dat deden. Het systeem registreert deze kliks en onthoudt dat Jan, en de 20 anderen, wellicht liefhebbers zijn van drop.

Deze informatie kun je gebruiken voor een volgende mailing. Zo kun je besluiten om jouw klantgroep ‘dropliefhebbers’ een specifieke e-mail te sturen. Aangezien je nu te maken hebt met een selecte doelgroep, kun je je content hierop afstemmen en relevanter maken voor de ontvangers. Je kunt wellicht in deze nieuwsbrief de indeling maken: zoete drop, zoute drop en ander snoepgoed. Op deze wijze kun je de dropliefhebbersgroep verder specificeren, door deze weer onder te verdelen in liefhebbers van zoete en zoute drop. Of wellicht trek je de conclusie dat ze ook weleens wat anders willen, doordat ze op ‘ander snoepgoed’ klikten.

Slimmer e-mailen

Ik omschrijf hier slechts één voorbeeld van hoe je jouw kansen kunt vergroten op conversie. Massa e-mails versturen is absoluut geen verleden tijd, maar deze moeten wel slim ingezet worden om meer informatie in te winnen voor je database. Het is daarom slim om elk contactmoment te zien als een sollicitatie naar een potentiële klant. Bedenk je dat je tegenwoordig een overvloed aan concurrenten hebt, die allemaal in de rij staan om diezelfde potentiële klant voor zich te winnen. Wij kunnen er samen met jou voor zorgen dat jouw database een stuk slimmer wordt. Je kunt dan effectiever gaan e-mailen en de kans vergroten dat jij wordt gekozen als ideale sollicitant.

Door Jouel van Schijndel | Email Marketeer

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS