A/B testen

Optimaliseren op basis van data en feiten

Met A/B testen leer je welke elementen invloed hebben op het gedrag van jouw bezoekers en waarmee je jouw conversie kunt verhogen. Het is een effectieve methode om erachter te komen wat voor jou de beste online marketingstrategie is en welke veranderingen nodig zijn om jouw conversiepercentages te verbeteren.

Veelgestelde vragen

Weten hoe het precies werkt? Kijk hieronder voor het antwoord op jouw vraag. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

A/B testen of ‘split testing’ is een methode waarbij twee versies worden vergeleken om te kunnen bepalen welke het beste presteert. Het kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld het testen van content op je website tot e-mails en advertenties.

De gebruikers worden opgedeeld in twee groepen en krijgen ieder één versie te zien. Hierdoor kun je de effectiviteit van elke versie meten. A/B testen is dus een handige methode om erachter te komen wat de beste online marketingstrategie is voor jouw bedrijf. De testdata en statistieken worden gebruikt om keuzes in een ontwerp te maken en veranderingen te verantwoorden.

A/B testen kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld een webpagina. Er is een nieuwe versie van een webpagina ontworpen en nu is de vraag of deze effectiever is dan de oude versie van de webpagina. Dit kan variëren van een andere titel of button tot aan een compleet herontwerp van de pagina. Vervolgens worden de verschillende versies ieder aan een helft van de bezoekers vertoond.

De betrokkenheid van de bezoekers en de effectiviteit van de webpagina’s wordt gemeten. Deze data wordt verzameld in Analytics. Met behulp van deze data kunnen we bepalen welke versie het gewenste effect had op het gedrag van de bezoeker. Op basis van het resultaat kunnen wijzigingen worden doorgevoerd.

Goed uitgevoerde A/B testen kunnen een enorm verschil maken in de effectiviteit van jouw marketinginspanningen. Het is een continu proces om online activiteiten te verbeteren op basis van data.

Door te testen en te meten hoef je niet te gissen bij het optimaliseren van je website. Je neemt beslissingen op basis van data, waardoor je conversaties verschuiven van ‘wij denken’ naar ‘wij weten’. A/B testen stelt je in staat om weloverwogen veranderingen door te voeren, terwijl je data verzameld over de resultaten. Je leert welke elementen invloed hebben op het gedrag van jouw bezoekers en waarmee je jouw conversie kunt verhogen. Deze kennis zorgt er ook voor dat je efficiënter te werk kunt gaan in toekomstige marketingcampagnes.

Allereerst gaan we de data van jouw website (of mail of advertentie) analyseren. Aan de hand van deze data kunnen we achterhalen waar optimalisatie mogelijk is. Het is bijvoorbeeld interessant om te beginnen met pagina’s waar veel verkeer komt, omdat je hier het snelste data kunt vergaren.

Vervolgens kijken we naar pagina’s met lage conversiepercentages of waar veel bezoekers de website verlaten. Op basis daarvan komen we te weten welke hypotheses we willen testen. Er zijn verschillende variabelen die getest kunnen worden. Wil je bijvoorbeeld een call-to-action testen, dan zijn dit enkele variabelen:

• De locatie van de call-to-action
• De exacte tekst die gebruikt wordt
• De kleur van de button
• De ruimte eromheen

Het is belangrijk om voor het testen duidelijk te hebben wat jouw verwachtingen zijn. Aan de hand van deze informatie stellen we de hypotheses op. Bij U​ willen we namelijk dat de beste versie daadwerkelijk leidt tot betere resultaten.

Nadat we op basis van de data in Analytics zien dat er een bepaald procent van de websitebezoekers afhaakt op een bepaalde webpagina, kunnen we de pagina analyseren. Op basis van deze analyse kan er een nieuwe testvariant gemaakt worden. We kunnen bijvoorbeeld de kleur van een button aanpassen, elementen op een andere plek op de pagina zetten, titels wijzigen, navigatie elementen weglaten, enzovoorts. Ten slotte stellen we samen de hypotheses voor de varianten op.

A/B testen vergt inspanning. Het is belangrijk om één test tegelijk te doen, zodat je resultaten overzichtelijk blijven. Te veel tegelijkertijd uitgevoerde testen maakt het onduidelijk welke verandering heeft geleid tot het gewenste gedrag. Daarnaast is het van belang om lang genoeg te testen, zodat je een grote groep bezoekers bereikt, die statistisch gezien representatief is. Bovendien moet er gezorgd worden dat de beide versies van de test gelijktijdig lopen, zodat externe elementen niet zorgen voor een vertekend beeld. Bij U​ houden wij al deze aspecten strak in de gaten.

Tijdens de testperiode krijgen de bezoekers van jouw website willekeurig versie A of B te zien. Alle interacties tijdens het bezoek worden gemeten. Wij analyseren de data om te kijken of er significante verschillen te vinden zijn. Aan de hand van dit resultaat kunnen gewenste veranderingen al dan niet definitief worden doorgevoerd. Niet de gewenste resultaten? Hier kun je lering uit trekken voor een volgende test. Wat de uitkomst ook is, deze kun je altijd gebruiken voor toekomstige testen en het sturen van de optimalisatie van jouw website, mailings of advertenties.

Naast Google Analytics werken wij ook met Optimizely als tool voor A/B testen. Optimizely is een handige tool om snel A/B testen uit te voeren. Met deze tool krijgt een deel van de bezoekers de huidige variant te zien en een deel de nieuwe variant. In Optimizely stellen we de nieuwe variant in en de testvoorwaarden. Een voorwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat het alleen om desktopgebruikers gaat of dat de verdeling 70/30 dient te zijn. Optimizely rapporteert na de testperiode de resultaten. Je verkrijgt hiermee inzicht in waartoe de aanpassing geleid heeft ten opzichte van het origineel.

Bij U​ beschik je over een vaste accountmanager. Deze persoonlijke accountmanager zorgt ervoor dat de kennis over jouw onderneming optimaal is. Zo kunnen we alle online kansen voor jouw organisatie maximaal benutten.

Ons team van specialisten werkt vervolgens samen om de afgesproken doelstellingen te bereiken. Wij gaan tot het uiterste om jouw klant te begrijpen. Maandelijks maken we inzichtelijk hoe we onze tijd besteden om deze resultaten te bereiken. We hechten veel belang aan transparantie. Bij U​ werken we graag met duidelijk vooraf gestelde doelstellingen en evalueren we op basis van heldere resultaten.

Door open en transparant te werk te gaan hopen we samen tot mooie resultaten te komen! Door middel van onze handige rapportage-tool kun je in één oogopslag zowel de doelstellingen als resultaten zien.

Bij U​ geloven we erin dat we klanten het beste kunnen helpen door met ze in gesprek te raken. Een effectieve samenwerking kan alleen tot stand komen door middel van open communicatie. Ons team van specialisten stelt je de juiste vragen om te kijken waar U​ van meerwaarde kan zijn voor jouw bedrijf.

Voor een oriënterend gesprek komen we dan ook graag langs op locatie om te bespreken wat we met U​ voor jouw kunnen betekenen (dit kan vanzelfsprekend ook bij ons op kantoor).

Samen kijken we of er interesse is voor een verdere samenwerking. Heb je interesse in zo’n gesprek, of wellicht eerst nog wat vragen? Vul ons contactformulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem contact op voor een gratis offerte

Expertise
Bezig met versturen

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS