Conversie optimalisatie

Meer rendement uit jouw bezoekers

Conversie optimalisatie zorgt voor het optimaliseren van het rendement van jouw website. Het zorgt ervoor dat er meer websitebezoekers omgezet worden naar waardevolle converterende klanten. Kortom, conversie optimalisatie is een gestructureerde en systematische aanpak om de prestaties van jouw website te verbeteren.

Veelgestelde vragen

Weten hoe het precies werkt? Kijk hieronder voor het antwoord op jouw vraag. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Een conversie is het moment waarop een bezoeker van jouw website overgaat tot een actie die jij bestempeld hebt als doel. Het kan hierbij gaan om het inschrijven voor een e-mail nieuwsbrief, het aanmaken van een account met login en wachtwoord, iets kopen, jouw app downloaden, enzovoorts. Wat het ook is dat je wilt dat een bezoeker doet, deze actie is hetgeen we meten en proberen te optimaliseren.

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat passieve bezoekers waardevolle conversies worden. Je probeert hier het rendement van jouw website te optimaliseren. Bij conversie optimalisatie maken we gebruik van data (via bijvoorbeeld Google Analytics) voor het verbeteren van de prestaties van je website. Dit betekent dat je dingen moet gaan testen, waarna je waardevolle conclusies kunt trekken. Conversie optimalisatie maakt dus gebruik van leren door ervaring, om jouw website stapsgewijs zo rendabel mogelijk te maken.

Het optimaliseren van conversies betekent vooral dat je meer rendement uit jouw bezoekers haalt. Een hoger conversiepercentage betekent een betere ROI (Return On Investment). Per bezoeker geef je dus minder uit. Het is tevens meer kosteneffectief om een hoger percentage van je huidige bezoekers te converteren, dan het moeten aantrekken van nieuwe bezoekers. Een ander bijkomend voordeel is dat de relevantie van jouw website omhoog gaat, aangezien je de website en campagnes optimaliseert.

Conversie optimalisatie bestaat uit meerdere fases:

• Analyse
• Advies
• Implementatie
• Rapportage

Tijdens het maken van een analyse kijken onze specialisten waar de KPI’s (Key Performance Indicators) verbeterd kunnen worden. Op basis daarvan geven we advies. Er zijn vrijwel altijd verbeteringen te vinden. Door middel van o.a. A/B testen zorgen de specialisten bij U​ dat de verbeteringen ook daadwerkelijk tot stand komen. Om te kijken of de verbeteringen het gewenste effect hebben, maken we het overzichtelijk door een rapportage te maken van de resultaten. Het is een doorlopend proces, waarin continu verbeteringen nagestreefd worden.

Analytics en feedback van gebruikers zijn het uitgangspunt wanneer wij jou helpen bij het optimaliseren van de conversies. Het is van belang dat we ontdekken waar de knelpunten zich bevinden. Wij maken hiervoor onder andere gebruik van Google Analytics. We stellen vast wat het huidige conversiepercentage is, waar de knelpunten zich bevinden en maken aan de hand hiervan een plan van aanpak. Belangrijke cijfers zijn:

• Total conversion: het aantal mensen dat converteert (hetgeen jij hebt geformuleerd)
• Conversion rate: het aantal conversies gedeeld door het aantal bezoekers aan jouw website

Maar hoeveel tijd spenderen deze mensen op jouw site? Welke pagina’s bezoeken ze? De volgende cijfers kunnen helpen bij het opstellen van meetbare hypotheses.

• Bounce rate: het percentage mensen dat jouw website verlaat na het bezoeken van één pagina. Mensen vinden blijkbaar niet wat ze zoeken en vertrekken bijna direct.
• Exit rate: het percentage mensen dat jouw website verlaat na het bezoeken van de betreffende pagina. Dit is dus de laatste pagina die ze hebben bezocht, voordat ze jouw website hebben verlaten. Een hoge ‘exit rate’ kan erop wijzen dat deze pagina aandacht nodig heeft.

Er zijn een aantal cijfers die specifiek betrekking hebben op de betrokkenheid van jouw bezoekers.

• Average time on site: het geeft een globaal idee van hoe lang mensen op een pagina doorbrengen. Een hoge ‘bounce rate’ betekent een lage ‘average time on site’, bezoekers blijven niet lang genoeg op de pagina om te doen wat jij wilt dat ze doen.
• Average page views: hoeveel pagina’s bekijkt een gemiddelde bezoeker voordat deze jouw website verlaat. Meer ‘page views’ kan wijzen op meer betrokkenheid, maar kan ook betekenen dat er onduidelijkheid is in jouw conversietrechter, wanneer er bijvoorbeeld geen conversie plaatsvindt.

Aan de hand van de analyse van o.a. deze cijfers kunnen wij je van advies voorzien.

Via Google Analytics volgen we elke stap van de het totale aantal bezoekers op jouw website. Alle stappen naar de uiteindelijke conversie noemen we de ‘conversie funnel’. In deze trechter kunnen we precies zien waar de bezoekers afhaken. Vervolgens kunnen we ingrijpen door te analyseren waarom het daar misgaat, en belangrijker, hoe we zorgen dat het verbeterd kan worden. Zo proberen we een zo hoog mogelijk aantal bezoekers te converteren.

Er zijn verschillende aspecten waar we naar kunnen kijken.

• Zijn je calls-to-action duidelijk en makkelijk te vinden?
• Zijn je graphics relevant, juist geplaatst, duidelijk en uniek? Of leiden deze af en zijn het er teveel?
• Is de content relevant (qua hoeveelheid en plaats)?

We kijken ook naar de bruikbaarheid van jouw site.

• Kunnen gebruikers jouw site makkelijk doorzoeken?
• Wanneer je een webshop hebt: is je checkout proces eenvoudig te doorlopen?
• Hoeveel pagina’s en clicks zijn er nodig om de belangrijkste conversies te voltooien die je meet?
• Heeft jouw website een mobiele versie?
• Zijn je navigatie, registratie, contact en betaalpagina overzichtelijk en eenvoudig?
• Is het duidelijk voor de bezoekers dat jouw website veilig en betrouwbaar is?
• Maak je gebruik van testimonials? Je laat op deze manier aan bezoekers weten dat anderen heel blij zijn met jouw service. Sociale bewijslast is een heel krachtig middel om je conversiepercentage te verhogen.

Kortom, er zijn een hoop factoren waarmee optimalisatie kan worden bewerkstelligd. Wat werkt voor de één hoeft bovendien niet voor de ander te werken. Ieder bedrijf heeft immers zijn eigen unieke missie, sterke punten en uitdagingen. Door A/B testen kunnen we nagaan wat het beste werkt voor jouw klanten. Tijdens conversie optimalisatie zijn vele aspecten van invloed. Het is daarom belangrijk om conversie optimalisatie te zien als een continu proces.

Bij U​ beschik je over een vaste accountmanager. Deze persoonlijke accountmanager zorgt ervoor dat de kennis over jouw onderneming optimaal is. Zo kunnen we alle online kansen voor jouw organisatie maximaal benutten.

Ons team van specialisten werkt vervolgens samen om de afgesproken doelstellingen te bereiken. Wij gaan tot het uiterste om jouw klant te begrijpen. Maandelijks maken we inzichtelijk hoe we onze tijd besteden om deze resultaten te bereiken. We hechten veel belang aan transparantie. Bij U​ werken we graag met duidelijk vooraf gestelde doelstellingen en evalueren we op basis van heldere resultaten.

Door open en transparant te werk te gaan hopen we samen tot mooie resultaten te komen! Door middel van onze handige rapportage-tool kun je in één oogopslag zowel de doelstellingen als resultaten zien.

Bij U​ geloven we erin dat we klanten het beste kunnen helpen door met ze in gesprek te raken. Een effectieve samenwerking kan alleen tot stand komen door middel van open communicatie. Ons team van specialisten stelt je de juiste vragen om te kijken waar U​ van meerwaarde kan zijn voor jouw bedrijf.

Voor een oriënterend gesprek komen we dan ook graag langs op locatie om te bespreken wat we met U​ voor jouw kunnen betekenen (dit kan vanzelfsprekend ook bij ons op kantoor).

Samen kijken we of er interesse is voor een verdere samenwerking. Heb je interesse in zo’n gesprek, of wellicht eerst nog wat vragen? Vul ons contactformulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem contact op voor een gratis offerte

Expertise
Bezig met versturen

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS