Hoe moeten we anticiperen op de mogelijke wijzigingen in Google Shopping

Hoe moeten we anticiperen op de mogelijke wijzigingen in Google Shopping

Het is niemand ontgaan dat Google deze week een boete opgelegd heeft gekregen, voor machtsmisbruik via zijn eigen zoekmachine. De EU vindt dat Google zijn eigen productvergelijker genaamd “Google Shopping” voorrang geeft in de zoekresultaten. Binnen 90 dagen zal Google aanpassingen door moeten gaan voeren in de wijze waarop Google Shopping resultaten weer worden gegeven.

Ik wil in dit artikel niet ingaan op voor wie het goed is dat deze boete is opgelegd. De consument? Beslist? Amazon? De EU zelf? Hierover verschillen de meningen en als individueel e-commerce bedrijf heb je toch geen grip op het verdere verloop van dit proces.

Ik wil hier graag ingaan op de mogelijke consequenties, die deze situatie kan gaan hebben op kleine tot middelgrote e-commerce bedrijven. Google Shopping is voor hen immers de mogelijkheid om te kunnen concurreren met de grote spelers in de markt zoals Bol.com of Amazon.

In de praktijk zien wij dat de omzetten die worden gerealiseerd vanuit Google Shopping een aanzienlijk deel van de totaalomzet van webshops bedragen en vaak ook campagnes met een hoge ROA. Het is daarom van belang om te anticiperen op mogelijke wijzigingen en daarmee straks de boot niet te missen.

 

Welke scenario’s zijn er mogelijk?

 

Google gaat andere prijsvergelijkers laten zien naast de Shopping resultaten

Dit is het meest voor de hand liggende scenario. Om als webshop klaar te zijn voor dit scenario is het zaak dat jouw assortiment goed zichtbaar is op de belangrijkste vergelijkingswebsites in de landen waar je actief bent. In Nederland zal dat in ieder geval Beslist.nl zijn.

Google gaat ook andere prijsvergelijkers laten zien naast de Google Shopping resultaten

 

Google stopt met het tonen van de Google Shopping resultaten

Dit lijkt me een onwaarschijnlijk scenario. Op dit moment verdient Google erg veel geld aan de Shopping resultaten. Uit onderzoek blijkt dat in het eerste kwartaal van 2017 52% van de klikken voor Retail gerelateerde zoekopdrachten naar het Google Shopping blok gingen. Daarnaast groeit de omzet uit de Google Shopping resultaten veel sneller dan de omzet uit tekstadvertenties.
Google zal er daarom eerder voor kiezen een deel van deze inkomsten te delen met concurrerende prijsvergelijkers dan er in het geheel mee te stoppen.

Google stopt met het tonen van de Google Shopping resultaten

 

Google gaat in hoger beroep en zal aanpassingen aan Google Shopping uitstellen.

Ik ben online strateeg en geen jurist en kan hier dus geen zinvolle uitspraken over doen. 😊 Voor mij is het op dit moment niet duidelijk wat de juridische mogelijkheden zijn en hoe lang dat traject vervolgens gaat duren. Het heeft de EU zeven jaar gekost om tot deze uitspraak te komen. Het lijkt mij aannemelijk dat ze hun pijlen op Google gericht zullen houden.

 

Of komt Google nog met iets anders…

De laatste optie is dat Google nog met een onverwachte nieuwe optie komt om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de richtlijnen vanuit de EU. In de afgelopen zeven jaar is er in ieder geval genoeg tijd geweest om de verschillende scenario’s uit te werken.

Als kleine of middelgrote webshop anticiperen op deze onzekerheid is natuurlijk lastig. Het is zaak om ervoor te zorgen dat je zo goed als mogelijk je kansen spreidt en inzet op verschillende kanalen waarmee (potentiële) klanten bereikt kunnen worden. Vergeet daarbij vooral niet om je bestaande klant in beeld te houden en door bijvoorbeeld e-mail marketing klantretentie te verhogen.

Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn in de strijd tussen de EU en Google laten we dat direct weten. Heb je in de tussentijd vragen over de mogelijke gevolgen voor jouw onderneming? Ga in gesprek met één van onze specialisten.

 

Door: Sam Engel | Online Strateeg

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS