Wat is de rol van de smartphone bij aankopen voor de feestdagen?

De meesten onder ons kunnen zich geen leven meer voorstellen zonder mobiele telefoon. Dankzij de mobiele telefoon kan iedereen tegenwoordig een ‘early adopter’ zijn. Iemand die altijd op de hoogte is van de laatste trends. Hij weet wat de musthave producten van het seizoen zijn en vindt de beste deals binnen luttele secondes. Jouw smartphone is altijd binnen handbereik voor het vinden van de nieuwste producten en merken, ook tijdens de feestdagen.

De mobiel is er ALTIJD

Bladerden we vroeger nog uren door folders en catalogi, of liepen we langs de vele winkeletalages, tegenwoordig is de mobiele telefoon het belangrijkste inspiratiemedium. De consument raadpleegt eerst zijn smartphone om research te doen, om daarna naar de (offline) winkel te gaan om het product te kopen. De consument gebruikt zijn mobiele telefoon niet alleen om te bepalen wát ze kunnen kopen. Ze ontdekken tevens nieuwe merken en producten tijdens deze zoektocht. Meer dan de helft van de smartphone gebruikers vindt een nieuw bedrijf of product tijdens hun zoektocht op hun smartphone [Google/Euromonitor International, juli 2016].

De smartphone is de eerste stap naar de offline winkel

Steeds meer mensen bestellen via de mobiele telefoon producten. We weten echter dat de mobiele telefoon nog steeds het meeste wordt gebruikt als eerste aanraking voor het kopen van een product in een offline winkel. Consumenten die op hun smartphone zoeken naar iets in de buurt, bezoeken het gerelateerde bedrijf veelal binnen een dag. Bijna 30% van deze zoekopdrachten resulteert uiteindelijk in een aankoop [Google/Purchased Digital Diary, mei 2016].

De consument houdt haar opties graag open

De consument staat vandaag de dag open voor verandering. Afgelopen jaar gaven meer dan 50% van de consumenten aan dat ze open stonden om producten te kopen bij nieuwe retailers [Google/Ipsos, augustus 2015]. Dit geldt vooral voor online retailers. Meer dan driekwart van de mobiele shoppers, die normaal gesproken naar dezelfde offline winkels gaan, staan open voor nieuwe shops en merken online. De mobiele telefoon maakt het gemakkelijk om de verschillende opties te verkennen ongeacht waar of wanneer deze persoon aan het shoppen is. Maar liefst 76% van de consumenten verandert van gedachte bij welke retailer of merk ze willen kopen wanneer ze via Google op zoek gaan [Google/Euromonitor International, juli 2016].

Kwaliteit boven prijs

De consument geeft voorkeur aan het beste product in plaats van het goedkoopste product. Sinds de laatste feestdagen zijn de mobiele zoekresultaten die relateren aan ‘beste cadeau’ gestegen met 70%. De mobiele zoekresultaten die relateren aan ‘goedkoop cadeau’ zijn gestegen met ‘maar’ 35%. De consument wil echter niet alleen het beste, ze willen gepersonaliseerde én unieke cadeaus. De mobiele zoekresultaten gerelateerd aan ‘unieke cadeaus’ zijn gestegen met meer dan 65% [Google Search Data, november-december 2014 & 2015]. Voordat de consument overgaat tot zijn beslissing doet hij eerst graag onderzoek door bijvoorbeeld het raadplegen van reviews. Op YouTube is de mobiele kijktijd voor een productreview met 60% gestegen [YouTube Data, november-december 2014 & 2015].

Kortom, de mobiele telefoon of smartphone speelt een steeds grotere rol in de weg naar de aankoop van producten, zowel offline als online.

Door Monique Morsink | Online Marketing Strateeg

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS