Sinaasappels: zó lekker, dat moet je proeven

Er was eens een fruitteler die de lekkerste sinaasappels van zijn regio had. De mensen uit zijn straat wisten het, maar als er markt was verkocht hij maar weinig. Er waren andere fruittelers die harder schreeuwden of voor extreem lage prijzen verkochten. De fruitteler wilde dat beide niet. Te hard schreeuwen zou op ten duur irritatie opwekken bij zijn doelgroep en zijn prijs was nu eenmaal de prijs, die hij nodig had om zijn kosten te dekken en rond te kunnen komen. Meer verkopen wilde hij wel. Op een dag zei zijn buurman tegen hem: “Wat als je op een of andere manier de sinaasappels er nu nog frisser en verser uit laat zien, net zoals ze smaken?”

De buurman zette hem aan het denken en al snel kwam de fruitteler met een plan. Hij legde zijn sinaasappels netjes neer in mooie houten bakken met blauwe bekleding. Daarnaast zette hij een tafel met een aantal glaasjes versgeperste sinaasappelsap en stukjes vers gesneden sinaasappel, neergelegd in ijs, zodat de mensen konden proeven. Tot slot had hij nog een mooi opvallend bord bij zich met daarop: “Zó lekker, dat moet je proeven.”

Onderscheidend vermogen

Denk je dat de fruitteler nu wel succesvol was met het verkopen van zijn sinaasappels? Jazeker! Ten eerste ziet oranje er vele malen frisser uit op een blauwe achtergrond. Blauw is namelijk de complementaire kleur van oranje. De sinaasappels kregen dezelfde uitstraling als ze smaken. Daarnaast nam de fruitteler bij het herinrichten van zijn kraampje zijn eigen ‘unique selling point’ als uitgangspunt, namelijk smaak. Hij gaf de mensen de gelegenheid om de smaak zelf te ervaren. Hierdoor wisten de mensen uit de regio nu wél waar ze de lekkerste sinaasappels moesten halen en verkocht de teler meer.

complementaire-kleuren

De meeste bedrijven doen aan een vorm van adverteren. Of dat nou banners zijn, e-mails of advertenties in bladen of kranten. Het is zonde om zo’n mogelijkheid, waar toch al in geïnvesteerd wordt, niet meteen aan te grijpen om het op de juiste manier aan te pakken. Ga voor een goed design en focus op jouw onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw product, dienst of merk anders dan de rest? Met een goed design laat je jouw advertentie opvallen en jouw bedrijf naar voren komen tussen alle anderen. Jouw banner is immers niet de enige die jou klant te zien krijgt, en hij ontvangt vast en zeker ook e-mails van meerdere concurrenten.

Ons advies

Hierbij onze tips:
• Doe nooit iets, omdat een ander het ook doet
Wat werkt voor de één, werkt niet altijd voor de ander. Daarnaast wil je je juist onderscheiden en is het dus niet altijd wijsheid om een (succesvolle) concurrent te kopiëren.
• Ben je bewust van jouw onderscheidend vermogen
Neem jouw onderscheidend vermogen of Unique Selling Points (USPs) als uitgangspunt voor al je communicatie- en marketinguitingen. Dit zorgt voor een eenduidige vormgeving en communicatie en een sterke uitstraling.
• Onderschat nooit de kracht van vormgeving & design
Er zijn verschillende (bewezen) technieken beschikbaar op het gebied van vormgeving en design, om jouw product, dienst of merk beter naar voren te laten komen. Zorg dat je opvalt tussen de concurrentie!

Ben jij benieuwd hoe jij jouw eigen ‘sinaasappels’ het best op de markt kunt zetten?
Ga in gesprek met één van onze specialisten.

Door: Jouel van Schijndel | Designer & Email Marketeer

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS