Wat zet ik in hemelsnaam in mijn nieuwsbrief?

Ben je bezig met de marketing voor jouw onderneming, dan komt deze vraag vanzelf een keer voorbij. Wat zet je in hemelsnaam in de nieuwsbrief aan jouw (potentiële) klanten. Er zijn zoveel dingen die je zou kunnen delen, maar is het ook wat de ontvanger wil lezen?

Wat, wie en wanneer?

Als eerste stel je voor jezelf 3 belangrijke zaken vast:
1. Wat wil ik in de kern melden? (Boodschap)
2. Naar wie ga ik de nieuwsbrief sturen? (Doelgroep)
3. Wat is de beste timing van deze nieuwsbrief? (Tijdstip)

Naar wie ga ik mijn nieuwsbrief sturen?

De doelgroep bepaalt de toon van de boodschap van jouw e-mail. Heb je een vrolijke mededeling, zoals de introductie van een nieuw product of een nieuwe versie van je website te presenteren? Wanneer jouw doelgroep informeel is, wees dan niet te bang om voor een grappige toon te kiezen voor jouw content. Let wel op dat je niet teveel afwijkt van je reguliere communicatie. Dus ga niet opeens moppen tappen, wanneer je normaal klanten exclusief met ‘u’ aanspreekt. Daarnaast is het van belang om te weten wanneer het gepast is een serieuze toon aan te nemen. Heeft er bijvoorbeeld een fout plaatsgevonden en wil je je excuses aan je klanten aanbieden, houd de e-mail dan formeel.

De boodschap van mijn nieuwsbrief

Bij het vaststellen van de boodschap is het tevens van belang om na te gaan of het ook daadwerkelijk iets is dat de ontvanger zou willen weten. Je wilt een oplossing bieden voor het probleem, de vraag of de behoefte van de lezer. Kortom, de content moet een toegevoegde waarde hebben voor de lezer. Dat vergroot de kans dat ze jouw onderneming onthouden en jouw onderneming kiezen wanneer zij een aankoop willen doen. Vaak ben je als werknemer of eigenaar enorm trots op alles wat er gebeurd en vind je alles binnen jouw branche interessant. Is dit echter ook wat de lezer interesseert of inspireert? Zo niet, dan zijn ze heel snel vertrokken, want er zijn genoeg andere e-mails in hun mailbox.

De kracht en het gevaar van herhaling

Het herhalen van een boodschap kan ervoor zorgen dat deze (beter) blijft hangen, maar soms ook irritatie opwekken. Zorg daarom voor een goede manier van herhalen. Je wilt bijvoorbeeld je nieuwe product introduceren en deze maand aandacht geven in je e-mails. Laat dit nieuws niet vier e-mails lang domineren, om irritatie te voorkomen. Zet het product bijvoorbeeld in week 1 in de titel en prominent in het begin van de e-mail. In week 2 t/m 4 plaats je het nieuws in de subtitel en in een kleiner blok verderop de e-mail. Vergeet niet om te variëren met het woordgebruik in de subtitel. Op deze manier laat je het nieuws steeds terugkeren, maar is het niet te opdringerig.

Wanneer ga ik mijn nieuwsbrief versturen?

Je doelgroep en de inhoud van de e-mail zijn gereed en je kunt de e-mail gaan verzenden. Wanneer kan je deze het beste versturen? Het tijdstip van versturen is ook weer afhankelijk van het gekozen onderwerp en de doelgroep. E-mails gericht op bedrijven (B2B) kunnen bijvoorbeeld het beste op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur worden verzonden. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep kent en daarnaast helpt ervaring bij het bepalen van het tijdstip van verzending.

Waar moet je nog meer aan denken?

Wanneer we kijken naar het optimaliseren van je nieuwsbrief zijn naast voorgaande factoren nog veel meer aspecten van toepassing. Denk hierbij onder andere aan de vormgeving van de e-mail, het gebruiken van een goede titel en het onderzoeken van de resultaten van de voorgaande e-mails. De ene doelgroep is de ander niet en wellicht is er voor jouw mailinglijst nét een andere tactiek nodig.

Ben je benieuwd hoe jij beter zou kunnen e-mailen? Ga in gesprek met één van onze specialisten.

Door Jouel van Schijndel | E-mail marketeer & Barbara Sleumer | Content marketeer

Praat met een specialist!

Leg je vraag of idee aan ons voor.

MAAK KENNIS